Viparita Karani tegen de muur

Viparita Karani met de benen tegen de muur is op dit moment mijn lievelingshouding. Het vermindert vermoeidheid in de benen, zorgt dat vocht in de benen verdwijnt en maakt de geest rustig en ontspant.

Maar hoe kom je nou eenvoudig in de houding? Zie het plaatje hoe je zijwaarts zittend op je bolster je benen omhoog brengt.

Eenmaal met je benen omhoog kan je een riem om de benen doen, een dekentje onder je hoofd en een dekentje over je heen en een oogkussentje of een sjaaltje op je ogen. En het enige wat je dan hoeft te doen is te ademen en te ontspannen voor 10 tot 20 minuten. #restorativeyoga

Yogales 28 maart 2018

Nr. Omschrijving Min.
1. Meditatie (vipassana) 10
2 Viparita karani tegen de muur; met of zonder bolster (restorative yoga) 25
2

Egyptische zonnegroet (start)

Ga staan met handen in namaste; adem 3x in en uit. Richt de aandacht even naar binnen. Voel het contact met de grond onder je voeten. Denk aan de energie van de zon die al het leven hier op aarde mogelijk maakt.

Adem in en breng je armen omhoog en naar achteren rek je uit

Adem uit en kom naar hurkzit.

30
3.

Ardha utkatasana/halve stoel variatie (knikvoet, doorgezakte voet)

Ga staan en zet blok tussen bovenbenen. En buig benen.

Adem in en breng armen omhoog; duw met binnenkant van bovenbenen tegen het blok.

Adem uit en ga dieper zitten en breng armen naar voren. Adem door.

Herhaal.

35
4.

Variant op virabdrasana (bij bekkenscheefstand)

Ga staan en draai linkerbeen naar buiten, linkervoet 45 graden naar buiten en stap met rechtervoet naar voren.

Adem in en zet handen op heupen.

Adem uit en buig naar voren en til linkerbeen omhoog en draai linkerbovenbeen licht naar buiten. Blijven ademen.

Herhaal aantal keer en daarna andere kant.

40
5 Ardha matsyendrasana eenvoudig 45
6 Cobra eenvoudig 50
7 Banasana (yin) 60
8

Variatie brug dvipada ptiham/schouderbrug (voor si-gewricht)

Ga liggen op de grond benen gebogen, blok tussen knieën.

Adem in en breng bekken omhoog.

Adem uit en breng bekken naar beneden, paar cm boven de grond.

Herhaal 8x

65
9 Egyptische ontspanning 70