Uitslag HERSENPROEF

Opdracht

De opdracht was om met behulp van de gegevens van Iyengar om te zien welke oefeningen goed zijn bij geheugenverlies, zenuwzwakte, vermoeidheid en verlamming.

Aanpak

Ik heb uit de vele oefeningen die Iyengar geeft vijf oefeningen gehaald die goed zijn bij alle genoemde klachten, te weten nadi shodana, adho mukha svanasana, padahastasana, patschimotanasana en de salamba sarvangasana.

Vervolgens heb ik de mensen van mijn yogagroepje gevraagd om hieraan mee te werken. Daarnaast heb ik de oefeningen op mijn weblog gezet. Ik heb op mijn weblog tevens een poll aangemaakt. De tekst van de oefeningen is te vinden onder "hersenproef" op mijn weblog.

Resultaat

Uiteindelijk hebben twee mensen daadwerkelijk de oefeningen meegedaan. Ik heb zelf ook de oefeningen gedaan.

Hieruit blijkt het volgende.

  1. nadi shodana;

Dit is een oefening die doorzettingsvermogen nodig heeft. Maar als je de oefening langere tijd (enkele weken) volhoudt wordt het een fijne oefening, die veel energie geeft.

  1. Adho mukha svanasana

Dit is een favoriete houding. Dit is een oefening die heel duidelijk helpt tegen vermoeidheid. Hij geeft energie en kracht. Dit is een oefening om elke dag te willen doen.

  1. Padahastasana

Dit is een fijne oefening om uit te rusten.

  1. Patschimotanasana

Dit is een oefening die erg prettig is bij grote vermoeidheid. Lekker met een kussen op je benen zodat je nog meer kan xe2x80x9cuitrustenxe2x80x9d.

  1. Salamba Sarvangasana

Dit is een oefening die vooral rust geeft.

Totale bezien is gebleken dat de oefeningen behalve zorgen voor meer energie ook dat het helpt om het concentratievermogen te bevorderen. Al met al zijn het prettige oefeningen.