Koe-houding

De koe is een heilig dier in India, met zachte ogen en een zacht karakter. Men spreekt met eerbied over het gezicht, gelaat van een koe. De bedoeling van deze asana is om ons open te stellen voor het zachte licht in jezelf door het doen van deze oefening.

De houding kan zittend met de benen over elkaar, maar als dat niet lukt is diamantzit of staand ook prima. En als het niet lukt om de handen vast te pakken, kan je ook je armen wat langer maken door een touw tussen de handen nemen.

Begin met de linkerbeen over het rechterbeen. En breng dan de rechterarm omhoog en buig deze naar beneden en pak met de linkerarm onderlangs de rechterhand.

De werking van deze houding is als volgt:

  • Het borstgebied wordt geopend.
  • De ademhaling in het borstgebied wordt verbeterd.
  • Het stimuleert de hartchakra.
  • Maakt de bovenrug soepel en recht.
  • Goed voor de souplesse van heupen en schouders.
  • Door op de voeten te zitten blokkeert de energie van de benen en als je terugkomt stroomt de energie beter door in de benen, dit maakt de benen soepel.
  • Op de voeten zitten helpt voor de verstilling in deze houding.

Yogales 15 februari 2017

Nr. Omschrijving Min.
1.

Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha Jalandaharabandha

ademhaling liggend.

10
2.

Brugvariaties

Daarna knie naar buik brengen (rechts-links)

15
3.

Eka pada ushtrasana (voor heupen)

Ga op knieën zitten en stap met rechtervoet naar voren.

Adem in en strek armen.

Adem uit en kom met armen naar beneden en draai wat naar rechts, handen op bovenbeen.

20
4

Vinyasa tadasana en ardha utkatasana (voor heupen)

Adem in en strek armen omhoog en kom op tenen.

Adem uit en breng armen naar beneden, kom ‘zitten’

Adem in en strek armen

30
5 Hurkzit met mulabandha 35
6

Vlinder

Janu Sirsasana

40
7

Koe (zittend indien mogelijk en anders staand)

Torsie en vooroverbuigen in de koe-zit (alternatief kleermaker of stoel)

50
8 Krokodil 55
9 Kikker 60
10 savasana 75