Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn 2 lessen op woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

 

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Hoe kom je de zomer door nu de yogalessen zijn afgelopen? Afgelopen woensdag was alweer de laatste les. Een speciale les op maat op basis van de gekozen yogakaarten. Verder heeft iedereen een eigen affirmatie van Louise Hay meegekregen. In september starten de lessen weer (je kan je vast aanmelden!).

Ik heb de volgende tips voor de zomer:

  1. Strandmeditatie: elke maandag om 19.30 uur op Langevelderslag in Noordwijk. Zie de volgende pagina.
  2. Thuis yoga doen. Gebruik de lessen uit de vorige blogs. Doe de oefeningen die je leuk vindt of zoek yogalessen op youtube.
  3. Ergens anders lessen volgen. Bij een andere yogastudio of doe iets anders als Tai chi of kickboksen.
  4. Lekker niets doen. Dat is ook helemaal goed.

Ik hoop je te zien bij de strandmeditatie en anders tot september!

In de eeuwigheid van het leven waarin ik ben, Is alles volmaakt, heel en compleet En toch verandert het leven voortdurend. Er is geen begin en geen einde, Slechts een voortdurende kringloop Van materie en ervaringen. Het leven zit nooit vast en is nooit onveranderlijk of saai; Want ieder moment is nieuw en fris. Ik ben één met de Kracht die mij creëerde En deze Kracht heeft mij de kracht gegeven Om mijn eigen omstandigheden te creëren. Ik verheug me in de wetenschap dat ik de kracht Van mijn eigen gedachten kan gebruiken Op iedere manier die ik kies. Elk moment van mijn leven is een nieuw begin Want we laten het oude achter ons. Dit moment is een nieuw begin voor mij, Precies hier en nu. Alles is goed in mijn wereld. Louise L. Hay

Hoe houd je van jezelf? Hoe stuur je kracht en liefde naar iemand anders? Hoe stuur je kracht en liefde naar iemand die het nodig heeft? Uit het boeddhisme komt de metta-meditatie. Met deze meditatie stuur je liefde en kracht naar jezelf en anderen. Je begint bij jezelf en daarna stuur je de liefde en kracht naar andere mensen en tot slot naar iedereen op deze wereld. Er zijn verschillende teksten die je voor jezelf kan herhalen, maar ik gebruik altijd de tekst zoals ik van mijn meditatieleraar Dingeman Boot heb geleerd. Maar voel je vrij om een andere tekst te gebruiken.

Dat ik vrij mag zijn van geestelijk en lichamelijk lijden. Dat ik mag leven in gezondheid, liefde, vrijheid en geluk.

——————————————————- Yogales 29 mei 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Metta meditatie 10 2 Opwarmoefeningen Rama Polderman Ga staan, buig benen een beetje; armen gekruist op bovenbenen. Adem in en kom omhoog en open je hart Adem uit en kom weer omlaag. Houthakker Grote cirkel 20 3 Flow met eerste krijger Ga staan in eerste krijger met handen gevouwen achter de rug Adem uit en kom naar beneden, buig met je romp over je gebogen been. Adem in en kom weer terug. Herhaal aantal maal 25 4 Handen en knieen Kat Hond omlaag en omhoog Navoelen in actieve kindhouding: met variatie arm onder schouder door. 35 5 Sphinx Booghouding 40 6 Brug houding flow Adem in en breng de armen naar achteren en bekken omhoog Adem uit en breng de bekken naar beneden en armen weer langs het lichaam 45 7 Supta baddha konasana met bolster onder de rug en kussens of dekens onder de knieën. 50 8 Ga liggen op rug, benen gebogen, 1 been over andere been en pak tussen de ben je knie en trek deze naar je toe. Herhaal andere kant 55 9 Krokodil met gebogen benen 60 10 Savasana 75

Ik adem liefde in

Ik adem liefde uit

Liefde vult mij

Liefde omringt mij

Ik ben liefde

———

Yogales 15 mei 2019

1. Ademoefening: adem in door de neus en uit door de mond met een fff-klank (langzaam) en als de longen leeg zijn nog drie pufjes. Herhaal. Adem normaal. En dan adem in door de neus en langzaam uit door de mond. Flow voor het openen van de borst Blijf zitten in meditatiehouding. Handen op borstbeen. Adem in en open je armen en open je hart en je keel. Adem uit leg je handen weer op je borstbeen. 10 2 Opwarmoefeningen uit de Lu Jong Tibetaanse yoga Ga staan Draai nek Draai met heupen Ga staan met voeten bij elkaar (als een huis) Breng handpalmen tegen elkaar en boven het hoofd. Adem in breng de armen naar links. Adem uit terug naar het midden. Adem in naar rechts. Herhaal 7 x elke zijde. Kom terug. Herhaal zelfde oefening maar dan met ingehouden adem. Adem eerst in en dan 7x naar links en rechts. 15 3 Flow voor het hart Ga staan; handen in namaste voor de borst. Adem in en open je armen en je hart. Adem uit zet je handen in namaste voor de borst en buig je benen. Herhaal diverse malen. – Virabdrasana 3 Herhaal flow. – Virabdrasana 3 Herhaal flow 20 4 Kleine flow. Adem in armen omhoog. Adem uit naar beneden Adem in en stap met het rechterbeen naar achteren. Adem in en breng de armen omhoog. Blijf zo staan. Adem uit kom naar de hond. Adem in stap naar voren, beide voeten naar elkaar. Adem in kom omhoog. Herhaal andere kant. 25 5 Kameel Melting heart 30 6 Liggen op de rug met bolster onder de bovenrug 35 7 Sphinx Counterpose: superman 40 8 Schouderrol 45 9 Brug houding 50 10 Apasana 55 11 Savasana 75

Hoe blijf jijgeïnspireerd in jouw leven? Hoe volg jij je hart? 

Voor mijn eigen yogapractice en de yogalessen die ik geef volg ik regelmatig een bijscholing.  Dit weekend was ik voor mijn inspiratie bij het jaarlijkse congres van de Vereniging yogadocenten Nederland. Het meest bijzondere was een dag vol Lu Jong, Tibetaanse yoga van Monique Nass. Yoga uit Tibet om balans te brengen in het lichaam en geest volgend uit de leer van de  vijf elementen en de drie basisenergieën.

The way of life is only love. Lu Jong Tibetaanse yoga

De vijf elementen zijn:

– Ruimte: geeft de andere elementen ruimte om te kunnen groeien;

– Wind: de kracht van groei en toename;

– Vuur: kracht van transformatie en rijping;

– Water: houdt de dingen tezamen;

– Aarde: biedt stabiliteit.

De drie basisenergieën of humeuren zijn:

– Wind: gekenmerkt door beweging; is opgebouwd uit het element Wind.

– Gal: door hitte en transformatie; is opgebouwd uit het element Vuur.

– Slijm: door cohesie en soliditeit: is opgebouwd uit de elementen Water en Aarde.

Wat zijn jouw passies en hoe blijf jij geïnspireerd?

———–

Yogales 8 mei 2019

 1. Ademoefening: adem in door de neus en uit door de mond met een fff-klank (langzaam) en als de longen leeg zijn nog drie pufjes. Herhaal. Adem normaal. En dan adem in door de neus en langzaam uit door de mond. Flow voor het openen van de borst Blijf zitten in meditatiehouding. Handen op borstbeen. Adem in en open je armen en open je hart en je keel. Adem uit leg je handen weer op je borstbeen. 10 2

Flow voor het hart Ga staan; handen in namaste voor de borst. Adem in en open je armen en je hart. Adem uit zet je handen in namste voor de borst en buig je benen. Herhaal diverse malen. – Garudasana eenvoudig 1 kant Herhaal flow. – Garudasana eenvoudig andere kant Herhaal flow 20 3 Flow voor het hart en de borst met lunge (langzaam) Ga staan voorop je mat. Adem in en breng je armen omhoog. Maak een lichte achteroverbuiging. Adem uit en breng handen naar de vloer. Adem in en stap naar achteren met het rechterbeen. Kom in een lunge, achterste been van de vloer. Zet linkerhand op de vloer en adem in en breng rechterarm omhoog. Adem uit kom terug. Zet je linkervoet bij je rechterbeen; kom in de hoge plank en adem uit naar de hond met het hoofd naar beneden. Adem in en stap met je rechtervoet tussen je handen. Zelfde lunge als voorheen. Adem uit en stap tussen je handen. Adem in armen omhoog, maak een lichte achteroverbuiging. 30 4. Kleine flow vanuit handen en knieen. Kom staan op handen en knieeen. Adem in en breng linkerarm omhoog en adem uit leg linkerarm onder je rechterarm. Herhaal aantal maal. En herhaal andere kant. Voel na in melting heartpose 40 4 Liggen op de rug met bolster onder de bovenrug 45 5 Sphinx Counterpose: superman 50 7 Schouderrol 55 8 Brug houding 60 9 Apasana 65 10 Savasana 75