Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn 2 lessen op woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

 

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Het is een van de fijnste houdingen naar mijn mening: de kat-koehouding. Deze houding strekt en masseert de rug, harmonieert de spieren van de rug nek, schouders, onderbuik en wervelkolom en bevordert de buigzaamheid van de wervelkolom. Het is een perfecte oefening om de adem en de beweging te leren synchroniseren. Het is ook een perfecte oefening om balans te brengen in je hormoonhuishouding.

De houding doe je zo: ga staan op handen en knieën op je matje. Adem in en maak je rug bol (koe). Adem uit en maak je rug hol (kat). En herhaal zolang je het fijn vindt.

Zou yoga helpen bij de overgang? Of bij klachten als PMS of zelfs problemen met vruchtbaarheid? Een kort onderzoek op internet geeft aan dat yoga zeker kan helpen. Wat voor soort yoga en wat voor houdingen lopen de meningen uiteen. Grote lijn is wel dat het bij de overgang gaat om (actieve) houdingen die de hormonen in balans brengen, houdingen die rust brengen (yin en restorative yoga) en ademoefeningen. Yoga is echter niet de enige factor om klachten te verminderen, ook voeding en verminderen van stress zijn belangrijk. We gaan dit seizoen ervaren of ‘overgangsyoga’ ons helpt. Het hele jaar is het onderliggende thema ‘overgang’. In deze eerste les hebben we de houdingen konijn, cobra en kameel gedaan die goed zijn om de hormonen te stabiliseren. Verder hebben we veel gestretcht om de vakantiestijfheid eruit te krijgen. Doe je dit jaar mee? Ook als je niet in de overgang zit of je bent man zijn de houdingen natuurlijk waardevol. In de tweede les om half 9 zijn nog een paar plekjes. Of volg de berichtjes in deze blog, Facebook en Instagram (filmpjes) en doe thuis mee.



Yogales 11 september 2019

Asana
1Start met kindhouding, armen lang (of evt liggen op buik). Puppypose, voorhoofd op handen; masseer je voorhoofd.Stretch van de schouders: arm onder schouder; beide kanten.Konijn; met variatie armen achter rug rekken10
2KathoudingHond Stap in de hond naar hardlopershouding: arm omhoog.Terug naar de hond.Stap naar de hardlopershouding andere kant; arm omhoog. Stap voet naar voren: uttansana.Adem in en kom omhoog. Tadasana. 20
3Staande houdingen:Wijdbeens staan.Virabdrasana 2 naar virabdrasana 1; maak een torsie over voorste gebogen been; handpalmen tegen elkaar.Herhaal andere kant.Voel na handen op de grond tussen beide voeten.30
4Zittende houdingen:Janu sirsasana; met variatie arm rekken langs het been.Andere kant.Vlinder yinstyle40
5AchteroverbuigingenCobra yinstyleLichte variant kameel50
6Liggende houdingenLig op rug, trek linkerbeen naar je buik: daarna naar rechts (krokodil).Herhaal andere kant.Apasana beide benenHappy baby yin style.60
7Savasana75



Op 11 september 2019 starten de yogalessen van Gevoel voor yoga. Is het tijd om voor jezelf te zorgen op het gebied van geest, lichaam en spiritueel? Meld je dan aan voor een proefles.

Hoe was jouw vakantie? Relaxed en ontspannen? Mijn vakantie was dit in ieder geval. Vol met zon, zee en zonsondergangen. En met het voornemen om de rust en stilte mee te nemen in mijn leven. Hoe doe jij dat? Met yoga of anders?

Hoe kom je de zomer door nu de yogalessen zijn afgelopen? Afgelopen woensdag was alweer de laatste les. Een speciale les op maat op basis van de gekozen yogakaarten. Verder heeft iedereen een eigen affirmatie van Louise Hay meegekregen. In september starten de lessen weer (je kan je vast aanmelden!).

Ik heb de volgende tips voor de zomer:

  1. Strandmeditatie: elke maandag om 19.30 uur op Langevelderslag in Noordwijk. Zie de volgende pagina.
  2. Thuis yoga doen. Gebruik de lessen uit de vorige blogs. Doe de oefeningen die je leuk vindt of zoek yogalessen op youtube.
  3. Ergens anders lessen volgen. Bij een andere yogastudio of doe iets anders als Tai chi of kickboksen.
  4. Lekker niets doen. Dat is ook helemaal goed.

Ik hoop je te zien bij de strandmeditatie en anders tot september!