Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn 2 lessen op woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

 

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Open je voor de adem die je lichaam binnenstroomt. Neem hem op in je hele lichaam. Hij ademt jou. Wees toeschouwer. Laat eht aan en ervaar hoe je adem naar de bron stroomt. Hij komt en gaat in een oneindige stroom. Dat ben jij.” Remo Rittiner

13 maart 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Zittend: Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha ademhaling 10 3 Kat en tijger Plank met 1 been omhoog Hond met 1 been omhoog Voel na in de kindhouding 20 4 Vinyasa tadasana en ardha utkatasana Ga staan Adem in en kom op de tenen, armen omhoog, rek je uit en maak je lang Adem uit en buig je benen, handen naast je knieën Adem in en strek je armen omhoog in de stoelhouding 25 5 Staande houdingen: Trikonasana Parsvakonasana Uttansana 35 6 Janu sirsasana 40 7 Bilaterale beenrekking pilatus Ga liggen op de rug Adem uit Trek knieen naar je toe. Til je hoofd op. Adem in en strek armen omhoog, beetje schuin met de lengte van je hoofd en je benen recht omhoog. 45 8 Zijwaarts op 1 hand staan 50 9 Supta badha konasana met bolser 55 10 Savasana 75 De Berg met de 7 tuinen, een chakra-oefening Ga op je rug liggen met je ogen dicht en ontspan. Ga met je aandacht naar je voeten en vraag de voeten om 1 voor 1 de tenen los te laten, en vraag dan aan je enkels of ze je voeten kunnen loslaten en dan je knieën, je onderbenen, je bekken, je bovenbenen, aan je hele rug, de wervelkolom te ontspannen en, aan je bovenrug om je schouderbladen te ontspannen, aan je schouders om je armen los te laten, aan je polsen om je handen te laten gaan, aan de handen je vingers….. Als je dan je aandacht langs de voorkant van je lichaam laat strijken, kun je aan je borstkas vragen je ribben te ontspannen ,zodat je longen zich vrij kunnen ontplooien en er ruimte ontstaat, aan je buik om zacht te worden zodat er ruimte ontstaat voor al je buikorganen. En zo je hele lichaam langslopend kom je bij je nek en vraag je aan je nek om je schouder te ontspannen en je hoofd om je onderkaak te laten zakken, aan je mond om je lippen te laten ontspannen, en aan je kaken om je wangen zich te laten worden, aan je oogkassen om je ogen nog wat meer ruimte te geven, aan je oogleden zich rustig over je ogen te vlijen, aan je voorhoofd om je wenkbrauwen te ontspannen, aan je schedel om de hoofdhuid los te laten en zelfs binnen in je hoofd vraag je aan de schedel ruimte te biededen aan je beide hersenhelft, en die te laten masseren op het ritme van je rustige ademhaling. En zelfs de geluiden stromen gewoon in en uit zodat ook je oren heel ontspannen zijn en losjes aan je hoofd zitten………………….. Terwijl je zo doorgaat met waar je bezig bent en jij zelf de ruimte geeft je steeds rustiger en prettiger te voelen kun je je voorstellen dat je over een pad wandelt…….. Het is een heel mooi pad, de lucht is helder en de zon schijnt. Je pad leidt je naar berg. Het is de Berg met de 7 tuinen, die terrasvormig boven elkaar op de hellingen van de berg liggen. En terwijl je zo je gemak er van neemt kun je deze berg beklimmen en de eerste tuin binnen gaan. Deze staat vol met rode bloemen en ze stralen een hele bijzondere energie uit,. Ze hebben een boodschap voor je die luidt: je hebt het recht om op deze wereld te zijn, je bent hier veilig, je mag er helemaal zijn. Ze geven ook de verbinding aan met de aarde die onze kosmische moeder is. Als je wilt en de bloemen spreken je aan, kun je er wat van meenemen terwijl je weer verder gaat op je tocht naar omhoog… En als je dan zo de tweede tuin bereikt zie je een tuin vol oranje bloemen, zachtjes wuivend in de wind. Het zijn de bloemen van de communicatie, het laten stromen van de dingen, het genieten van je lichaam, van je seksualiteit. Ook van deze bloemen kun je meenemen wat je wilt terwijl je nog verder omhoog gaat, zo helemaal in je eigen tempo. En als je dan in de derde tuin komt zie je een zee van gele bloemen, en voel maar eens hoe je die zo ervaart? Deze bloemen zijn de bloemen van het ik dat zijn plaats in de wereld verovert in werk en gezin, die helpen je om voor jezelf op te komen, om je stem te laten klinken……En ook hier neem je maar mee wat je juist nu zo goed kunt gebruiken om zo jouw persoonlijke boeket samen te stellen. En als je er dan aan toe bent, kom je in de groene tuin. Hier vindt je geen bloemen maar varens en grassoorten. Deze tuin ademt rust en vrede uit. Het is de tuin van de verbondenheid met het grotere geheel. In deze tuin kun je de liefde voelen voor alles wat leeft, het is ook de tuin van de verbinding tussen lichaam en geest en de tuin waarin de onderste en de bovenste tuinen zo helemaal met elkaar worden verbonden. En voel maar, hoe de rust en de harmonie op je inwerken terwijl je hier zo wat vertoeft, voordat je weer verder gaat. En ook hier kun je meenemen, wat op dit moment in je leven zo nodig is…….. En als je dan de volgende tuin bereikt, die nog weer hoger op de berg ligt en de lucht wordt ook al ijler, kom je in de tuin van de blauwe bloemen. In allerlei tinten zie je de prachtige blauwe bloemen…. Zij zijn het symbool van de creativiteit, ze helpen je om je creativiteit in de wereld te zetten, d.m.v. je stem, je gezang, je dichten of tekenen, je dansen of schilderen, koken of bloemschikken, het doet er niet toe wat. Geef jouw eigen unieke geschenk maar aan de wereld die je heeft voortgebracht…… Ook hier neem je maar mee wat je kunt gebruiken… Terwijl je verder gaat nog hoger, nog ijler.. Tot je aankomt in de paarse tuin. Hier bloeien de bloemen van de intuïtie. Hier zijn geen tegenstellingen meer. Hier kun je leren vertrouwen op je eigen innerlijke stem, je innerlijke gids, hier bloeit ook de spiritualiteit en kun je leren vertrouwen op innerlijk horen, zien en weten, waardoor je steeds dichter bij je eigen ziel komt en tijd en ruimte in elkaar beginnen te vervloeien……. En nadat je hebt meegenomen wat nodig is Kun je weer verder gaan tot helemaal tot boven op de berg, waar de zuivere witte bloemen bloeien.. het ik zijn dwingende kracht verliest en er stilte, ruimte en licht ontstaat. Deze bloemen helpen je om stil en “wetend” te zijn en afgestemd op het universum. Van deze bloemen gaat een helende zuiverende werking uit. Laat dit licht helemaal door je heen gaan en alle cellen in je lichaam die dit nodig hebben vervullen met hun heilzame energie……..En ook hiervan kun je meenemen wat nodig is, En met je boeket ga je dan weer terug naar waar je vandaan gekomen bent. Je gaat weer door de witte tuin, door de paarse tuin, door de blauwe, naar de groene, de gele, naar de oranje, tot in de rode tuin en je kijkt nog maar eens omhoog naar de top, zodat je je alles herinnert wat je zo hebt ervaren. En als je terug bent op de plek waar je vandaan gekomen bent, kun je zo nog eens nagaan, welke tuin je het meest heeft aangesproken, heb je alle tuinen even helder kunnen ervaren? En naar welke tuin zou je het liefst nog even terugkeren, om juist van de speciale energie nog wat langer te kunnen genieten? Wetend, dat je wanneer je maar wilt, ten alle tijde terug kunt gaan, kun je je nu voorbereiden om weer helemaal klaar helder wakker te worden. Ik zal je daarbij helpen door te tellen van 1 tot 5 en bij 5 ben je fit en klaarhelder wakker. De eerste tel is 1 en je gaat helemaal wakker worden. Twee je bent wakker. Drie je doet je ogen weer open. Vier je rekt alles lekker uit. Vijf je bent weer helemaal fit en klaar helder wakker!

De halve plank of Vasisthasana maakt je sterker. De houding op 1 hand met gestrekte benen versterkt de polsen, benen en stimuleert de wervelkolom. Lukt het niet om beide benen gestrekt te houden, leg dan het onderste been gebogen op de vloer.

Yogales 5 maart 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Zittend: Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha ademhaling 10 2 Dvipada pitham (kyfose/ronde rug) Ga liggen op de vloer. Voeten op de vloer. Armen zijwaarts Adem en breng je bekken op. Adem uit en breng je bekken weer naar beneden en trek met je handen de knieën naar je buik. 15 3 Kat en tijger Plank met 1 been omhoog Hond met 1 been omhoog Voel na in de kindhouding 25 4 Vinyasa virabhadrasana en parshhva uttanasana Ga staan in de eerste krijger, armen recht omhog. Adem uit en strek het been en zet de handen naast het been Adem in en kom omhoog in de meeuw houding Adem uit en kom omhoog. Adem in en kom weer in de eerste krijger. 30 5 Vinyasa virabhadrasana en utthita trikonasana Ga staan met linkervoet voor en rechts achter. Adem in en open armen in de eerste krijger zijwaarts met handpalmen omhoog. Adem uit en kom in de trikonasana. 35 6 Unilaterale beenrekking Ga liggen op de vloer en trek knieën naar de borst. Til het hoofd op. Strek het linkerbeen omhoog en houd met de handen het gebogen rechterbeen vast door rechterhand op de enkel en linkerhand op de knie te leggen. Adem uit en zak in de mat. Adem in en wissel van been. 40 7 Buikspieren Ga liggen op de rug benen gebogen. Armen omhoog. Adem uit en breng bovenlichaam omhoog en draai naar rechts. Adem uit en zak je bovenlichaam en hoofd tot 5 cm boven de vloer 45 8 Zijwaarts op 1 hand staan 50 9 Spinx yin 55 10 Savasana 75

Als je wakker wordt in de ochtend besef wat een kostbaar geschenk het is dat je leeft, ademt, denkt, geniet en liefhebt.

27 februari 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Liggen op de rug benen gebogen; dekentje of blok onder onderrug. Liggen op de rug zonder dekentje; Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha ademhaling 10 2 Dvipada pitham (kyfose/ronde rug) Ga liggen op de vloer. Voeten op de vloer. Armen zijwaarts Adem en breng je bekken op. Adem uit en breng je bekken weer naar beneden en trek met je handen de knieën naar je buik. 15 3 Kat Plank Hond met 1 been omhoog Voel na in de kindhouding 25 4 Vinyasa tadanasana ardha utkatasanasa Ga staan de handen in de ‘koehouding’. Adem uit en kom met gebogen benen in de stoelhouding. Adem in en strek de benen en kom op de tenen. 30 5 Vinyasa virabhadrasana en utthita trikonasana Ga staan met linkervoet voor en rechts achter. Adem in en open armen in de eerste krijger zijwaarts met handpalmen omhoog. Adem uit en kom in de trikonasana. 35 6 Ga liggen op de vloer. Benen gebogen. Voeten op de vloer. Strek het linkerbeen in de lucht en draai cirkels in de lucht. Start met naar je lichaam toe bewegen. Herhaal max 5x. En herhaal naar de andere kant en dan andere been. 40 7 Navasana Ga liggen op de rug voeten op de grond. Armen omhoog. Adem uit en kom met bovenlichaam van de vloer en til armen verder omhoog. Adem in en laat bovenlichaam zakken; hoofd 5 cm boven de vloer. Armen blijven omhoog. Re434 45 8 Ardha shalabhasana/vimasana Ga liggen op de buik. Adem in en til rechterbeen en linkerarm op. Adem uit en kom terug draai hoofd naar rechts Adem in en til linkerbeen en rechterarm op. Adem uit en kom terug en draai hoofd naar links Adem in en til benen en armen op. Adem uit en kom terug. 50 9 Torsie restorative met bolster Of krokodil met bolsters 55 10 Savasana met chakra meditatie 75

Yoga is voor iedereen. Je hoeft niet slank en lenig te zijn om yoga te doen. Instagram doet je graag anders geloven gelet op de vele yogafoto’s van zeer slanke en zeer lenige mensen in de meest ingewikkelde yogahoudingen. Maar nee yoga is voor jong en oud, dun en dik, lenig of stijf. En yoga gaat niet over het doen van ingewikkelde yogahoudingen (die ik zelf ook niet kan). Maar yoga gaat om met aandacht in de houding aanwezig te zijn en te ademen.

Yoga is voor iedereen; op instagram zijn ook andere beelden te zien @yogaprints

Yogale 13 februari 2019 Nr. Omschrijving Min.

1. Liggen op de rug benen gebogen; dekentje of blok onder onderug. Liggen op de rug zonder dekentje; Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha ademhaling 10 2 Urdhva prasrita padasana Ga liggen op de grond. Adem in en strek armen achter het hoofd en benen naar plafond. Adem uit en trek met de handen de knieen naar de borstkas. 15 3 Kat/tijger Plank Hond Voel na in de kindhouding 25 4 Vinyasa virabhardrasana en parschva uttanasana Ga staan in de eerste krijger. Armen recht omhoog. Adem uit en strek je been en zet je handen op de vloer Adem in en kom half omhoog met je romp en strek je armen zijwaarts (meeuw) 30 5 Omhoogrollen (pilates) Ga liggen op de rug benen gebogen. Armen langs lichaam. Adem in en rol omhoog, je romp is halverwege, benen half gestrekt, armen naar voren. Adem uit en strek benen en buig half naar voren met armen gestrekt. (ronde rug) 35 6 Rugrol 40 7 Navasana Ga liggen op de rug voeten op de grond. Armen omhoog. Adem uit en kom met bovenlichaam van de vloer en til armen verder omhoog. Adem in en laat bovenlichaam zakken; hoofd 5 cm boven de vloer. Armen blijven omhoog. Re434 45 8 Ardha shalabhasana/vimasana Ga liggen op de buik. Adem in en til rechterbeen en linkerarm op. Adem uit en kom terug draai hoofd naar rechts Adem in en til linkerbeen en rechterarm op. Adem uit en kom terug en draai hoofd naar links Adem in en til benen en armen op. Adem uit en kom terug. 50 9 Torsie restorative met bolster 55 10 Savasana 75

Gun jezelf rust, uit rust komt de kracht.

Wie rust neemt krijgt kracht, vanuit kracht komt energie van energie komt liefde en liefde overwint

Yogales 6 februari 2019
 . Liggen op de rug benen gebogen; dekentje onder onderug. Liggen op de rug zonder dekentje; Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha ademhaling 10 2 Variant shavasana Lig op de rug. Benen gebogen. Armen langs lichaam Adem in en til rechterarm op en leg het achter je hoofd en draai je hoofd naar links. Herhaal 7x en daarna andere kant 15 3 Kat Plank Hond Voel na in de kindhouding 25 4 Vinyasa virabhardrasana en parschva uttanasana Ga staan in de eerste krijger. Armen recht omhoog. Adem uit en strek je been en zet je handen op de vloer Adem in en kom half omhoog met je romp en strek je armen zijwaarts (meeuw) 30 5 De honderd. Lig op je rug armen langs je lichaam. Benen gebogen in de lucht. Adem uit en kom met je hoofd omhoog vanuit je romp en niet vanuit je nek. Armen zijn langs je lichaam. Beweeg je armen dan op en neer. 35 6 Rugrol 40 7 Halve boog 45 8 Vimanasana Ga liggen op je buik. Buig je benen en handen naast je schouders Adem in en strek benen en armen wijd; van de grond Adem uit terug in de uitgangspositie 50 9 Torsie restorative met bolster 55 10 Savasana 75