Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn lessen op maandagavond en woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Afgelopen week was ik op Vlieland. Een week waarin het mij opviel hoe stil het kan zijn met alleen geluiden van de zee en de wind. Bij de meditatie tijdens de yogalessen luisteren we naar de geluiden buiten, binnen en in jezelf. En we luisteren naar de stilte. Wat hoor jij in de stilte?

Yogales 22 september 2021

  1. Liggen op de rug; benen gebogen; handen op de buik; ontspannen en adem voelen
  2. Apasana vs uitrekken
  3. Rollen tot zit
  4. Nadi shodana
  5. Losmaken op handen en knieën: kat; ronddraaien heupen
  6. Losmaakoefeningen staand
  7. Staande houdingen: krijgers, eerste krijger met stretchen naar de zijkant en een trikonasana; met vredevolle krijger
  8. Vooroverbuigen wijdbeens.
  9. Janu sirsasana
  10. Baby-cobra naar een sphinx
  11. Snelle krokodil met gewone krokodil
  12. Brughouding
  13. Omgekeerde duif
  14. Savasana

Hoe ontspan jij? Door je in te spannen of door niets te doen? In de yogales doen we een combinatie, we doen asana’s (yogahoudingen) waarbij we ons moeten inspannen en we ontspannen door niets te doen in de eindontspanning. Maar eigenlijk ontspannen we in elke houding door met volledige aandacht in de houding te zijn en met volledige aandacht voor de ademhaling.

Vanaf 6 oktober zijn 10 mensen in de yogales welkom in plaats van 7 mensen als gevolg van de ‘coronaverruimingen’. Laat het mij weten als je mee wilt doen.

De yogalessen zijn weer begonnen, maar ook het werk en school is weer begonnen. En dat levert gelijk stress op. Toen ik afgelopen woensdag vroeg waar men het meest behoefte aan had, was het antwoord: “ontspannen”. Dat hebben we gedaan door alle oefeningen met extra aandacht voor de adem te doen en door met volledige aandacht in de yogahouding te zijn. Na afloop was iedereen dan ook echt ontspannen. Wat doe jij om te ontspannen?

Yogales 8 september 2021

  1. Zitten; eerst paar losmaakoefeningen: schouders optrekken; hoofd draaien; daarna korte meditatie
  2. Losmaken op handen en knieën: kat; ronddraaien heupen
  3. Losmaakoefeningen staand
  4. Staande houdingen: krijgers en een trikonasana.
  5. Vooroverbuigen wijdbeens.
  6. Janu sirsasana; vooroverbuigen en een torsie.
  7. Boot
  8. Patschimotanasana
  9. Krokodil: 
  10. Apasana; knieën naar buik en van je af.
  11. Savasana

Afgelopen woensdag ben ik weer begonnen met de yogalessen. Binnen. Met maximaal 7 mensen per les. Wat fijn om iedereen (weer) te zien en om ‘echt’ yogales te kunnen geven. Ik ben dankbaar dat ik weer yogales mag en kan geven.

Yogales 1 september 2021

Nieuw begin

  1. Zitten; eerst paar losmaakoefeningen: schouders optrekken; hoofd draaien; daarna korte meditatie
  2. Losmaakoefeningen staand:

a. Staan in tadasana

b. Wandelen; op tenen, hielen, buitenkant voet, binnenkant voet. Voelen hoe je daarna staat.

c. Armen: adem in breng je armen omhoog en adem uit armen omlaag.

d. Losmaken verschillende lichaamsdelen.

3. Staande houdingen: krijgers en een trikonasana.

4. Vooroverbuigen wijdbeens.

5. Janu sirsasana; vooroverbuigen en een torsie.

6. Boot

7. Patschimotanasana

8. Krokodil: snelle en de eenvoudige torsie

9. Apasana; knieën naar buik en van je af.

10. Savasana

Afgelopen weken was het heerlijk om iedereen weer te zien met de buitenyogalessen. We hebben genoten van het contact met de natuur door het voelen van de zon en de wind op onze huid en het zingen van de vogels. En af en toe een onverwachte gast.

Vanaf 5 juli starten we met de strandmeditatie. Elke maandag om 19.30 op Langevelderslag.