Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn lessen op maandagavond en woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


De yogalessen zijn weer begonnen, maar ook het werk en school is weer begonnen. En dat levert gelijk stress op. Toen ik afgelopen woensdag vroeg waar men het meest behoefte aan had, was het antwoord: “ontspannen”. Dat hebben we gedaan door alle oefeningen met extra aandacht voor de adem te doen en door met volledige aandacht in de yogahouding te zijn. Na afloop was iedereen dan ook echt ontspannen. Wat doe jij om te ontspannen?

Yogales 8 september 2021

  1. Zitten; eerst paar losmaakoefeningen: schouders optrekken; hoofd draaien; daarna korte meditatie
  2. Losmaken op handen en knieën: kat; ronddraaien heupen
  3. Losmaakoefeningen staand
  4. Staande houdingen: krijgers en een trikonasana.
  5. Vooroverbuigen wijdbeens.
  6. Janu sirsasana; vooroverbuigen en een torsie.
  7. Boot
  8. Patschimotanasana
  9. Krokodil: 
  10. Apasana; knieën naar buik en van je af.
  11. Savasana

Afgelopen woensdag ben ik weer begonnen met de yogalessen. Binnen. Met maximaal 7 mensen per les. Wat fijn om iedereen (weer) te zien en om ‘echt’ yogales te kunnen geven. Ik ben dankbaar dat ik weer yogales mag en kan geven.

Yogales 1 september 2021

Nieuw begin

  1. Zitten; eerst paar losmaakoefeningen: schouders optrekken; hoofd draaien; daarna korte meditatie
  2. Losmaakoefeningen staand:

a. Staan in tadasana

b. Wandelen; op tenen, hielen, buitenkant voet, binnenkant voet. Voelen hoe je daarna staat.

c. Armen: adem in breng je armen omhoog en adem uit armen omlaag.

d. Losmaken verschillende lichaamsdelen.

3. Staande houdingen: krijgers en een trikonasana.

4. Vooroverbuigen wijdbeens.

5. Janu sirsasana; vooroverbuigen en een torsie.

6. Boot

7. Patschimotanasana

8. Krokodil: snelle en de eenvoudige torsie

9. Apasana; knieën naar buik en van je af.

10. Savasana

Afgelopen weken was het heerlijk om iedereen weer te zien met de buitenyogalessen. We hebben genoten van het contact met de natuur door het voelen van de zon en de wind op onze huid en het zingen van de vogels. En af en toe een onverwachte gast.

Vanaf 5 juli starten we met de strandmeditatie. Elke maandag om 19.30 op Langevelderslag.

Afgelopen woensdag hebben we buiten yoga gedaan. Heel fijn om iedereen weer te zien. Buiten yoga doen is bijzonder, omdat je alle zintuigen gebruikt in contact met de natuur. Wil je meedoen? De lessen zijn nog tot 1 juli. Op woensdagavond 19.30 uur in Toolenburg Hoofddorp. Op maandagavond 20 uur blijf ik tot 1 juli online yoga geven via Zoom.

Adem in – ik weet dat ik leef
Adem uit- ik glimlach om mijn levenskracht

Ondanks alles afgelopen jaar ben ik blijven ademen en blijven lesgeven. Twee keer per week geef ik een yogales via Zoom. Twee momenten om stil te staan bij de adem en te voelen dat je leeft door het doen van de yogahoudingen. Je bent van harte welkom om mee te doen.