Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn lessen op maandagavond en woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


De favoriete houding van de yogales is voor de meeste mensen de eindontspanning. Hoe doe je de houding? Je gaat liggen in een voor jou comfortabele houding. Dat kan op de rug, maar ook op de buik of de linkerzij. Je kan het extra comfortabel maken door een bolster onder de knieën te leggen, een oogkussentje op je ogen en een dekentje over je heen. Daarna blijf je liggen; je bent je bewust van je lichaam en je adem. En je valt niet in slaap. Maak je niet druk om dat je moet ontspannen, volledig liggen met aandacht is genoeg.

Wil je dit ook proberen? Je kan je via het contactformulier aanmelden voor een proefles. Woensdagavond 20.30 uur in buurthuis Amazone in Hoofddorp.

Wat typeert yoga van Annemarie? Ik geef geen poweryoga in een fancy yogaschool, maar wat is het dan wel?

Ik geef een combinatie van hatha yoga en mindfull-yoga. Met wat vleugjes restorative-, yin- en eenvoudige vinyasa-yoga. Concreet betekent dit een rustige yogales met veel aandacht voor meditatie, ademen, (na)voelen en ontspanning.

De yogahoudingen zijn toegankelijk voor iedereen en ik pas ze aan aan jouw lichaam als dat nodig is. Iedereen kan meedoen: jong-oud, dik-dun, lenig-stijf, man-vrouw-het, stoel-geenstoel, etc. De lessen duren een uur en een kwartier, zodat er voldoende tijd is om te ontspannen. Ik doe zelf al ruim 30 jaar yoga en geef 15 jaar les. Ik heb een intensieve opleiding van vier jaar gedaan bij de Stichting Yoga en Vedanta en doe regelmatig bijscholingen.

De yogalessen zijn in de Amazone, een buurthuis, midden in de wijk Toolenburg in Hoofddorp. Het een veilige locatie midden in een woonwijk met voldoende gratis parkeerplaatsen.

Doe je een keer mee met een proefles? Er is plek in de les van 20.30 uur. De kosten van een proefles zijn € 6. Daarna kosten de lessen € 12 per keer in een serie van 8 lessen, dus € 96 per 8 lessen. Je kan je aanmelden via het contactformulier.

Een goede manier om het lichaam los te maken is de Egyptische zonnegroet. Vooral de schouders worden losgemaakt. En iedereen kan de Egyptische zonnegroet doen. Hij kan namelijk ook op een stoel! Op mijn Facebook- en Instagrampagina vind je een filmpje.

Vanaf komende maandag 29 november 2021 zijn er weer twee online yogalessen per week. De fysieke lessen komen voorlopig te vervallen. Doe je mee met de online yogalessen? Maandag en woensdag om 20 uur.

Kosten voor drie weken: € 18.

Hoe doe je metta-meditatie? Metta-meditatie is de meditatie van de liefdevolle vriendelijkheid. Het opent je hart voor jezelf en de ander.

Metta-meditatie doe je zo.

Ga zitten in een makkelijke houding. Dat kan zijn op een meditatiekussentje of een stoel. Zit rechtop en volg je adem. Voel je hart, het kloppen van je hart. Zeg dan in jezelf de volgende zinnen (of vergelijkbare zinnen): “dat ik vrij mag zijn van geestelijk en lichamelijk lijden en dat ik mag leven in gezondheid, vrede, vrijheid en geluk”. Herhaal dat een aantal minuten of zolang goed voelt. Daarna richt je je aandacht op iemand van wie je houdt. Zie hem of haar voor je. En dan zeg je dezelfde zinnen voor deze persoon: “dat [naam] vrij mag zijn van geestelijk en lichamelijk lijden en dat [naam] mag leven in gezondheid, vrede, vrijheid en geluk”. Dit doe je ook een aantal minuten of zolang goed voelt. Daarna doe je het zelfde met iemand die je niet zo goed kent, iemand die je niet mag en tot slot voor “alle mensen op deze wereld”. Daarna blijf je nog even zitten met je aandacht bij je hart en je adem door je linkerhand op je hart te leggen en je rechterhand op je buik.