Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn 2 lessen op woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

 

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Bij veel mensen zijn de schouders stijf en pijnlijk als gevolg van de apparaten waar we een groot deel van de dag achter zitten (laptop, tablet, telefoon). Een eenvoudige oefening die iedereen kan doen is de schouderstretch. Deze oefening doe je zo. Neem een (yoga)riem of touw en maak een lus met de breedte van je schouders. Haak de riem in je duimen.

Begin door je armen recht naar voren te brengen. Adem door. Daarna kan je de armen omhoog brengen. Zijwaarts (als in de halve maan), met een draai en tot slot achter je rug.

10 april 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Meditatie voor hartmeridiaan Ga zitten in meditatiehouding en pak met je rechterhand je linkerarm vast achter je lichaam. Herhaal de andere kant. 10 2 Staande houdingen restorative yoga (astma) Ga staan met een touw tussen de duimen. En rek je armen uit: – Voor je lichaam – Boven je lichaam – Boven naar rechts – Boven naar links – Achter je lichaam 20 3 Uttanasana Met handen die ellebogen pakken. Handen gevouwen achter de rug 25 4 Melting heart Hond 30 5 Liggen op de rug met bolster onder de onderrug 35 6 Sphinx Counterpose: superman 45 7 schouderrol 50 8 krokodil 55 9 savasana 75

Ga eens terug naar een moment, korter of langer gelede, waarin je je helemaal goed voelde, in een flow, of gewoon gelukkig. Waar was je, wat deed je en met wie? Zie het voor je, proef, ruik, voel het weer. Wat gebeurt er nu in je lichaam? Wat merk je op? Wat doet dit met je gevoelens? En met je gedachten?

3 april 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Meditatie met aandacht voor het goede. Ga eens terug naar een moment, korter of langer gelede, waarin je je helemaal goed voelde, in een flow, of gewoon gelukkig. Waar was je, wat deed je en met wie? Zie het voor je, proef, ruik, voel het weer. Wat gebeurt er nu in je lichaam? Wat merk je op? Wat doet dit met je gevoelens? En met je gedachten? 10 3 Kat Hond Vanuit de hond in de vasisthasana (evt. pak je met je hand je teen en strek je je been) Dolfijn Voel na in de kindhouding 20 5 Staande houdingen: Virabdrasana 1 Virabdrasana 2 30 6 Ardha matsyendrasana 35 7 Boothouding 40 Ga liggen op je zij. Hand rust op het hoofd. Adem in en breng je bovenste been naar boven. Adem uit weer naarbeneden. 45 8 Banasana 50 9 Restorative houding naar keuze 55 10 Savasana Laat tot je doordringen hoe bijzonder dit lichaam is, wat jij hebt. Voel je hart, dat klopt voor jou, zomaar zonder reden. Ten dienste van jou. Wat een wonder. Jouw voeten die je overal naar toe brengen, de kracht van je benen, de levenslust van je bekken, de warmte en zachtheid van je buik, je longen die ademen, je armen die vasthouden en liefhebben, handen die kunnen pakken, een hoofd dat kan denken en een gezicht dat kan zien, ruiken, proeven, een huid die kan voelen. Wat een wonder. 75

Be where you are, not where you think you should be.

Wees waar je bent, niet waar je denkt te moeten zijn.

27 maart 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Zittend: Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha ademhaling en jalandara ademhaling 10 3 Kat Strek rechterarm en linkerbeen en herhaal linkerarm en rechterbeen (vanuit handen en knieën op de vloer) Hond met 1 been omhoog Voel na in de kindhouding 20 5 Staande houdingen: Trikonasana Parsvakonasana Uttansana 30 6 Ardha matsyendrasana 35 7 De kurkentrekker pilatis Ga liggen op de rug. Benenrecht in de lucht. Draai een grote cirkel met de benen. En daarna naar de andere kant. Herhaal. 40 Anantasana Ga liggen op de zij. Arm gebogen. Hoofd rust op de hand. Adem in breng bovenstande been omhoog en draai voet naar binnen. Adem uit en laat het been zakken. 45 8 Halve boog 50 9 Supta badha konasana met bolser 55 10 Savasana 75

De houding Savasana zorgt voor een diepe ontspanning van je lichaam, je gedachten en je geest. Je organen krijgen rust waardoor spanningen en verkrampingen verdwijnen, de hartslag vertraagt en de bloeddruk daalt. Het is daarom ook een goede anti-stress houding. In de Savasana lig je op je rug, armen langs je lichaam, handpalmen omhoog, voeten vallen naar buiten, je ogen zijn gesloten en je ademt in en uit door je neus.  Zorg dat je in de houding goed voor jezelf zorgt en het zo comfortabel maakt. Je kan gebruik maken van bolsters, dekentjes, oogkussentje etc. Je kan zelfs op je linkerzij liggen als dat prettiger is.

Open je voor de adem die je lichaam binnenstroomt. Neem hem op in je hele lichaam. Hij ademt jou. Wees toeschouwer. Laat eht aan en ervaar hoe je adem naar de bron stroomt. Hij komt en gaat in een oneindige stroom. Dat ben jij.” Remo Rittiner

13 maart 2019 Nr. Omschrijving Min. 1. Zittend: Mulabandha-ademhaling en Udijana bandha ademhaling 10 3 Kat en tijger Plank met 1 been omhoog Hond met 1 been omhoog Voel na in de kindhouding 20 4 Vinyasa tadasana en ardha utkatasana Ga staan Adem in en kom op de tenen, armen omhoog, rek je uit en maak je lang Adem uit en buig je benen, handen naast je knieën Adem in en strek je armen omhoog in de stoelhouding 25 5 Staande houdingen: Trikonasana Parsvakonasana Uttansana 35 6 Janu sirsasana 40 7 Bilaterale beenrekking pilatus Ga liggen op de rug Adem uit Trek knieen naar je toe. Til je hoofd op. Adem in en strek armen omhoog, beetje schuin met de lengte van je hoofd en je benen recht omhoog. 45 8 Zijwaarts op 1 hand staan 50 9 Supta badha konasana met bolser 55 10 Savasana 75 De Berg met de 7 tuinen, een chakra-oefening Ga op je rug liggen met je ogen dicht en ontspan. Ga met je aandacht naar je voeten en vraag de voeten om 1 voor 1 de tenen los te laten, en vraag dan aan je enkels of ze je voeten kunnen loslaten en dan je knieën, je onderbenen, je bekken, je bovenbenen, aan je hele rug, de wervelkolom te ontspannen en, aan je bovenrug om je schouderbladen te ontspannen, aan je schouders om je armen los te laten, aan je polsen om je handen te laten gaan, aan de handen je vingers….. Als je dan je aandacht langs de voorkant van je lichaam laat strijken, kun je aan je borstkas vragen je ribben te ontspannen ,zodat je longen zich vrij kunnen ontplooien en er ruimte ontstaat, aan je buik om zacht te worden zodat er ruimte ontstaat voor al je buikorganen. En zo je hele lichaam langslopend kom je bij je nek en vraag je aan je nek om je schouder te ontspannen en je hoofd om je onderkaak te laten zakken, aan je mond om je lippen te laten ontspannen, en aan je kaken om je wangen zich te laten worden, aan je oogkassen om je ogen nog wat meer ruimte te geven, aan je oogleden zich rustig over je ogen te vlijen, aan je voorhoofd om je wenkbrauwen te ontspannen, aan je schedel om de hoofdhuid los te laten en zelfs binnen in je hoofd vraag je aan de schedel ruimte te biededen aan je beide hersenhelft, en die te laten masseren op het ritme van je rustige ademhaling. En zelfs de geluiden stromen gewoon in en uit zodat ook je oren heel ontspannen zijn en losjes aan je hoofd zitten………………….. Terwijl je zo doorgaat met waar je bezig bent en jij zelf de ruimte geeft je steeds rustiger en prettiger te voelen kun je je voorstellen dat je over een pad wandelt…….. Het is een heel mooi pad, de lucht is helder en de zon schijnt. Je pad leidt je naar berg. Het is de Berg met de 7 tuinen, die terrasvormig boven elkaar op de hellingen van de berg liggen. En terwijl je zo je gemak er van neemt kun je deze berg beklimmen en de eerste tuin binnen gaan. Deze staat vol met rode bloemen en ze stralen een hele bijzondere energie uit,. Ze hebben een boodschap voor je die luidt: je hebt het recht om op deze wereld te zijn, je bent hier veilig, je mag er helemaal zijn. Ze geven ook de verbinding aan met de aarde die onze kosmische moeder is. Als je wilt en de bloemen spreken je aan, kun je er wat van meenemen terwijl je weer verder gaat op je tocht naar omhoog… En als je dan zo de tweede tuin bereikt zie je een tuin vol oranje bloemen, zachtjes wuivend in de wind. Het zijn de bloemen van de communicatie, het laten stromen van de dingen, het genieten van je lichaam, van je seksualiteit. Ook van deze bloemen kun je meenemen wat je wilt terwijl je nog verder omhoog gaat, zo helemaal in je eigen tempo. En als je dan in de derde tuin komt zie je een zee van gele bloemen, en voel maar eens hoe je die zo ervaart? Deze bloemen zijn de bloemen van het ik dat zijn plaats in de wereld verovert in werk en gezin, die helpen je om voor jezelf op te komen, om je stem te laten klinken……En ook hier neem je maar mee wat je juist nu zo goed kunt gebruiken om zo jouw persoonlijke boeket samen te stellen. En als je er dan aan toe bent, kom je in de groene tuin. Hier vindt je geen bloemen maar varens en grassoorten. Deze tuin ademt rust en vrede uit. Het is de tuin van de verbondenheid met het grotere geheel. In deze tuin kun je de liefde voelen voor alles wat leeft, het is ook de tuin van de verbinding tussen lichaam en geest en de tuin waarin de onderste en de bovenste tuinen zo helemaal met elkaar worden verbonden. En voel maar, hoe de rust en de harmonie op je inwerken terwijl je hier zo wat vertoeft, voordat je weer verder gaat. En ook hier kun je meenemen, wat op dit moment in je leven zo nodig is…….. En als je dan de volgende tuin bereikt, die nog weer hoger op de berg ligt en de lucht wordt ook al ijler, kom je in de tuin van de blauwe bloemen. In allerlei tinten zie je de prachtige blauwe bloemen…. Zij zijn het symbool van de creativiteit, ze helpen je om je creativiteit in de wereld te zetten, d.m.v. je stem, je gezang, je dichten of tekenen, je dansen of schilderen, koken of bloemschikken, het doet er niet toe wat. Geef jouw eigen unieke geschenk maar aan de wereld die je heeft voortgebracht…… Ook hier neem je maar mee wat je kunt gebruiken… Terwijl je verder gaat nog hoger, nog ijler.. Tot je aankomt in de paarse tuin. Hier bloeien de bloemen van de intuïtie. Hier zijn geen tegenstellingen meer. Hier kun je leren vertrouwen op je eigen innerlijke stem, je innerlijke gids, hier bloeit ook de spiritualiteit en kun je leren vertrouwen op innerlijk horen, zien en weten, waardoor je steeds dichter bij je eigen ziel komt en tijd en ruimte in elkaar beginnen te vervloeien……. En nadat je hebt meegenomen wat nodig is Kun je weer verder gaan tot helemaal tot boven op de berg, waar de zuivere witte bloemen bloeien.. het ik zijn dwingende kracht verliest en er stilte, ruimte en licht ontstaat. Deze bloemen helpen je om stil en “wetend” te zijn en afgestemd op het universum. Van deze bloemen gaat een helende zuiverende werking uit. Laat dit licht helemaal door je heen gaan en alle cellen in je lichaam die dit nodig hebben vervullen met hun heilzame energie……..En ook hiervan kun je meenemen wat nodig is, En met je boeket ga je dan weer terug naar waar je vandaan gekomen bent. Je gaat weer door de witte tuin, door de paarse tuin, door de blauwe, naar de groene, de gele, naar de oranje, tot in de rode tuin en je kijkt nog maar eens omhoog naar de top, zodat je je alles herinnert wat je zo hebt ervaren. En als je terug bent op de plek waar je vandaan gekomen bent, kun je zo nog eens nagaan, welke tuin je het meest heeft aangesproken, heb je alle tuinen even helder kunnen ervaren? En naar welke tuin zou je het liefst nog even terugkeren, om juist van de speciale energie nog wat langer te kunnen genieten? Wetend, dat je wanneer je maar wilt, ten alle tijde terug kunt gaan, kun je je nu voorbereiden om weer helemaal klaar helder wakker te worden. Ik zal je daarbij helpen door te tellen van 1 tot 5 en bij 5 ben je fit en klaarhelder wakker. De eerste tel is 1 en je gaat helemaal wakker worden. Twee je bent wakker. Drie je doet je ogen weer open. Vier je rekt alles lekker uit. Vijf je bent weer helemaal fit en klaar helder wakker!