Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn lessen op maandagavond en woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Afgelopen week waren de eerste binnenlessen. Fijn om de bekende mensen weer te zien en fijn om de nieuwe mensen te leren kennen!! Het was even wennen aan de nieuwe locaties. Maar beide locaties zijn fijne plekken om yoga te doen. En ook allebei corona-veilig. Wil je ook meedoen? Er zijn nog een paar plekjes beschikbaar. Neem contact op voor het boeken van een (gratis) proefles.

Wil je met yoga beginnen of yoga weer oppakken, maar vraag je je af of dat Corona-veilig kan? Ik heb meerdere maatregelen genomen om te zorgen dat je veilig mee kan doen met de lessen. Ik zie er ook op toe dat iedereen zich aan deze maatregelen houdt.

In de lessen gelden de volgende maatregelen:

  1. Bij corona-klachten blijf je thuis. Is een huisgenoot positief getest, blijf je ook thuis. Je kan dan de les online volgen.
  2. Volg de looproutes in het gebouw en houdt 1,5 meter afstand. 
  3. Kom 1 voor 1 binnen en verlaat ook de yogaruimte en gebouw weer 1 voor 1.
  4. Was je handen voor binnenkomst in de yogaruimte.
  5. Tijdens de les neem je je eigen yogaspullen mee: yogamatje, dekentje en eventueel een kussentje. Stoelen zijn aanwezig.
  6. Tijdens de les blijf je op je eigen matje; in het gebouw van Innerbalance worden de matjes afgescheiden met douchegordijnen; in het gebouw van de Amazone is het mogelijk om ruim 1,5 meter afstand te houden.
  7. Maximaal 7 leerlingen per les.
  8. Ga voor de les thuis naar het toilet.
  9. Tijdens de les houd de docente ook afstand; aanwijzigingen over de yogahoudingen gebeurt mondeling.
  10. We raken elkaar niet aan en groeten elkaar met een namaste en een glimlach.
  11. Doe warme kleren aan; de ramen staan zoveel mogelijk open.
  12. Verder zorg je goed voor je zelf, door te hoesten en niezen in je elleboog en het gebruik van papieren zakdoekjes en zit je niet aan je gezicht.

” Vertrouw op de magie van een nieuw begin.” Ondanks alle onzekerheden rondom de toekomst heb ik besloten om uit te breiden en te verhuizen. Ik bied vanaf september een combinatie aan van buitenlessen, binnenlessen en online-yoga. Ik ga op twee nieuwe locaties in en vlakbij Toolenburg in Hoofddorp binnen les geven. Op zowel de maandagavond als de woensdagavond. Spannend. Ik ben benieuwd of er voldoende interesse in is. Kijk op mijn pagina met het lesrooster voor meer informatie. En je kan je vast aanmelden voor een proefles. Ik kijk ernaar uit om je ontmoeten!

Keuzes maken in het leven. Hoe doe jij dat? Ik doe dat meestal op gevoel en kan heel snel grote keuzes maken in mijn leven. Maar wel op een moment dat het helder is en rustig is in mijn hoofd. Na afgelopen maanden en keuzes die voor mij zijn gemaakt, begint het ook te kriebelen wat ik zelf wil. Binnenkort meer nieuws over mijn plannen voor de yogalessen na de zomer. Eerst nog vakantie en strandmeditatie. Strandmeditatie die ik deze keer niet organiseer en begeleid, maar ik probeer wel veel mee te doen. Het strand is bij uitstek een plek om stil te zijn en te voelen wat werkelijk belangrijk is in het leven. Wellicht tot ziens op het strand of in de lessen na de zomer.

Ik heb twee lessen opgenomen. Een yin-yogales om stil te worden om te komen tot jouw keuzes. En een vinyasa-les om je lichaam te voelen en je lichaam los te maken en sterk te worden.

Vandaag is het midzomer en internationale yogadag. Blijkens astrologische berichten gaan we een periode in van grote veranderingen. Ik las ook een yogaberichtje dat alles wat er gebeurd en wie je ontmoet geen toeval is. Alles gebeurt met een reden. Tja ik weet het nooit zo met dat soort berichten. Ik ben nogal nuchter en niet zo yoga-zweverig. Ik hou van controle en zekerheden en ik vind het ontzettend lastig om mij over te geven aan alle onzekerheden die er nu zijn. Zo weet ik nog niet hoe en waar ik yogales kan geven na de zomer. Dat is afhankelijk van de corona-maatregelen en ruimtes die daarbij passen en beschikbaar zijn. Ik kan mij daar heel druk over maken en over piekeren, maar ik zie ook dat dat niet helpt.
Wat ik wel weet is van afgelopen maanden dat yoga houvast geeft. Yoga is een manier van leven en maakt onzekerheden inzichtelijk. En het maakt het mogelijk om liefdevol naar mijzelf te kijken. Hoe moeilijk dat ook is.
Ik heb afgelopen tijd buiten yoga les gegeven en maar 1 online les opgenomen: een stoelyogales voor het reiken naar de zon. Veel plezier ermee.