Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn lessen op maandagavond en woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Verdriet, angst en woede zijn emoties die dit jaar vaak voorbij komen. Hoe ga je daar dan mee om? Een eenvoudige oefening is de volgende. Ga makkelijk zitten in een meditatiehouding, op de grond of op een stoel. Of ga liggen. Doe je ogen dicht en richt je aandacht op je adem. Volg de in- en uitademing. Dan richt je je aandacht op je gevoelens en als dat moeilijke gevoelens zijn: ga na waar je het voelt in je lichaam. Misschien voel je ergens pijn in je lichaam of is het verkrampt of voelt het onprettig aan. Leg je handen op die plek en adem daar naar toe. Na een tijdje leg je je handen weer neer en richt je je aandacht weer op je adem en de in- en uitademing.

Yogales week van 19 oktober 2020 
Les 4

Meditatie; omgaan pijn en onprettige gevoelens; voelen in het lichaam en verzachten met je handen.
Losmaken en warm maken van het lichaam; 
Kleine boog; staan en arm over hoofd bewegen en doorademen. 
Krijgers
Virabdrasana 1-vs evenwicht: adem in armen omhoog in de eerste krijgershouding en adem uit pak de achterste been en trek knie naar de neus en neus naar de knie.
Vinyasa tarasana en ardha utkatasana: staan; adem in en maak lang en kom op de tenen. Adem uit buig door de benen, armen langs lichaam; adem in breng armen omhoog.
Vakrasana; wijdbeens zitten; vooroverbuigen
Vlinderen
Duif
Krokodil
Savasana

Waarom doe jij yoga? Met de aangescherpte maatregelen vroeg ik mijzelf af waarom ik yogales geef en waarom ik blij ben dat mensen blijven komen. Ik denk dat het versterken van de interne weerbaarheid een goede reden is om yoga te doen door:

  1. de energie te laten stromen door het hele lichaam door het doen van de fysieke oefeningen;
  2. tot rust te komen door de ontspannende oefeningen;
  3. elkaar te zien en te spreken zodat we niet in een sociaal isolement komen.

In de lessen heb ik tijdens de halve lock-down voor de externe weerbaarheid gekozen voor een aanscherping van de corona-maatregelen, te weten een mondkapje dragen totdat je op je mat zit en maximaal 4 leerlingen per les.

Blijf gezond.

De herfst is echt begonnen. De tijd van regen en mooie kleuren. De tijd van loslaten van de oude bladeren. En tijd om iets nieuws op te pakken. Wat zou jij willen oppakken of leren?

In de yogalessen merken we dat het herfst wordt, omdat het kouder wordt met de ramen open. Maar met laagjes aan en oefeningen om een beetje warm te worden gaat het prima.

Yogales week van 5 oktober 2020 

Les 3

  1. Meditatie; voelen van de adem
  2. Losmaken van het lichaam; eerst zittend en daarna staand; armen zwaaien; lang maken etc
  3. Kleine boog; staan en arm over hoofd bewegen en doorademen. 
  4. Krijgers
  5. Virabdrasana 1-vs evenwicht: adem in armen omhoog in de eerste krijgershouding en adem uit pak de achterste been en trek knie naar de neus en neus naar de knie.
  6. stokhouding; jan sirsasana
  7. Variant sukahasan; zitten op de grond; linkerbeen gebogen naar voren; rechterknie gebogen en naar achteren (koos zondervan) adem in draai rechterheup naar binnen; verleng wervelkolom en taille; adem uit draai bekken terug. Alternatief vlinder; of beweging Koos.
  8. Vimasana: liggen op de buik, benen gebogen en armen wijd. Adem in en breng alles omhoog en adem uit weer naar buiten; draai hoofd elke keer de andere kant uit.
  9. Supta badha konasana 
  10. Krokodil
  11. Savasana

Afgelopen week waren de eerste binnenlessen. Fijn om de bekende mensen weer te zien en fijn om de nieuwe mensen te leren kennen!! Het was even wennen aan de nieuwe locaties. Maar beide locaties zijn fijne plekken om yoga te doen. En ook allebei corona-veilig. Wil je ook meedoen? Er zijn nog een paar plekjes beschikbaar. Neem contact op voor het boeken van een (gratis) proefles.

Yogales week van 28 September 2020 

Les 2

  1. Meditatie; voelen van het lichaam
  2. Losmaken van het lichaam; eerst zittend en daarna staand; armen zwaaien; lang maken etc
  3. Meeuw
  4. Variant op berghouding: op 1 been staan; rechterknie omhoog en trek de knie met linkerhand naar links. Rechterarm draai je naar rechts. Kijk mee.
  5. Krijgers
  6. stokhouding; jan sirsasana
  7. Variant sukahasan; zitten op de grond; linkerbeen gebogen naar voren; rechterknie gebogen en naar achteren (koos zondervan) adem in draai rechterheup naar binnen; verleng wervelkolom en taille; adem uit draai bekken terug. Alternatief vlinder; of beweging Koos.
  8. Brug (alsof blok tussen benen)
  9. Liggen knieën naar je toe: variant Adem in en breng rechterknie naar buiten. Adem uit trek met linkerhand de rechterknie naar linkerzij
  1. Savasana

Wil je met yoga beginnen of yoga weer oppakken, maar vraag je je af of dat Corona-veilig kan? Ik heb meerdere maatregelen genomen om te zorgen dat je veilig mee kan doen met de lessen. Ik zie er ook op toe dat iedereen zich aan deze maatregelen houdt.

In de lessen gelden de volgende maatregelen:

  1. Bij corona-klachten blijf je thuis. Is een huisgenoot positief getest, blijf je ook thuis. Je kan dan de les online volgen.
  2. Volg de looproutes in het gebouw en houdt 1,5 meter afstand. 
  3. Kom 1 voor 1 binnen en verlaat ook de yogaruimte en gebouw weer 1 voor 1.
  4. Was je handen voor binnenkomst in de yogaruimte.
  5. Tijdens de les neem je je eigen yogaspullen mee: yogamatje, dekentje en eventueel een kussentje. Stoelen zijn aanwezig.
  6. Tijdens de les blijf je op je eigen matje; in het gebouw van Innerbalance worden de matjes afgescheiden met douchegordijnen; in het gebouw van de Amazone is het mogelijk om ruim 1,5 meter afstand te houden.
  7. Maximaal 7 leerlingen per les.
  8. Ga voor de les thuis naar het toilet.
  9. Tijdens de les houd de docente ook afstand; aanwijzigingen over de yogahoudingen gebeurt mondeling.
  10. We raken elkaar niet aan en groeten elkaar met een namaste en een glimlach.
  11. Doe warme kleren aan; de ramen staan zoveel mogelijk open.
  12. Verder zorg je goed voor je zelf, door te hoesten en niezen in je elleboog en het gebruik van papieren zakdoekjes en zit je niet aan je gezicht.