Yoga


Yoga komt uit het oude India. Yoga betekent in essentie het in balans brengen van lichaam en geest.  Er zijn verschillende soorten yoga, maar de bekendste vorm in het Westen is de hatha yoga. Dat is de yoga die wordt gedaan door het beoefenen van lichaamsoefeningen (asana’s) en ademoefeningen (pranayama).In mijn lessen doe ik hatha yoga waarbij zowel lichaamshoudingen als ademoefeningen aan bod komen. Een les bestaat meestal uit een korte meditatie, verschillende lichaamshoudingen, een ademoefening en een eindontspanning. Bij alle oefeningen is er aandacht voor de adem en het voelen van de houding. In de lessen wordt een relatie gelegd met mindfullness. Het is belangrijk om te voelen wat jouw mogelijkheden zijn. En ook jouw (on)mogelijkheden te accepteren. De lessen worden gegeven door Annemarie, een ervaren yogadocente.

Het is belangrijk dat de les leuk is en dat je je prettig voelt. Kun je een bepaalde houding niet, dan kijk ik of er een alternatieve houding mogelijk is. Er zijn lessen op maandagavond en woensdagavond. Tussentijds instromen is mogelijk.

Yoga volgens Annemarie vind je hieronder in mijn blogs. Je kan mijn yogalessen vinden die ik elke week geef en mijn beschouwingen over yoga.

Ik geniet van de lessen en ervaar daarna dat ze me echt goed doen!


Doe je mee met mediteren voor meer liefde voor jezelf en de wereld? Hoe? Door mee te doen met de meditatie van de liefdevolle vriendelijke vriendelijkheid: metta-meditatie.

Kom zitten in een meditatiehouding. Voel hoe je zit. Volg je adem. En adem door je hart. Zeg dan de volgende zinnen (of vergelijkbare zinnen) in jezelf:

“Dat ik vrij mag zijn van lichamelijk en geestelijk lijden. Dat ik mag leven in vrede, vrijheid, gezondheid en geluk.”

“Dat iedereen op deze wereld vrij mag zijn lichamelijk en geestelijk lijden. Dat iedereen op deze wereld mag leven in vrede, vrijheid, gezondheid en geluk.”

Om de paar weken zonder groepslessen te overbruggen heb ik weer een paar filmpjes online gezet. Met oefeningen die we de laatste weken veel hebben gedaan. Een filmpje met losmaakoefeningen een filmpje met krijgerhoudingen voor kracht. Waarschijnlijk zal op de persconferentie van komende dinsdag worden gezegd dat vanaf donderdag weer groepslessen mogelijk zijn. Hopelijk is dat het geval en zie ik jullie straks weer live in de lessen.

Komende twee weken zijn er geen yogalessen. Wil je toch yoga doen check dan de lessen op mijn YouTube kanaal. Bij inspiratie zet ik nieuwe filmpjes online.🙏🏻

Hebben jullie ook stijve schouders van het thuiswerken? Losmaakoefeningen zijn dan fijn om niet alleen de schouders los te maken, maar ook de rest van je lichaam. Een paar eenvoudige oefeningen die iedereen kan doen zijn de volgende:

  1. Ga staan in een makkelijke stand en zwaai je armen van links naar rechts. Armen zijn ontspannen en je ademt door. Doe de oefening enkele minuten. Dit ontspant de rug.
  2. Zet je handen op je schouders en draai rondje met je ellebogen Draai daarna naar de andere kant. Dit maakt de schouders los.
  3. Stamp je voeten in de vloer. Doe dit enkele minuten. Deze oefening zorgt dat je aardt.

Yogales week van 26 oktober 2020 

Les 5

  1. Meditatie; dankbaarheid
  2. Losmaken en warm maken van het lichaam; aandacht voor het openen van het hart
  3. Zijwaartse beenheffing en daarna uttanasana
  4. Krijgers
  5. Vinyasa tarasana arda utktasana; ga staan met armen in koehouding; adem uit en buig door de benen (ga zitten) en adem in kom omhoog op de tenen. 
  6. Vinyasa virabhadrasana en utthita trikonasana: ga staan in de eerste krijger Adem in armen wijd zijwaarts. Adem uit en kom naar de driehoekshouding.
  7. Vakrasana; wijdbeens zitten; vooroverbuigen
  8. Vlinderen en vooroverbuiging
  9. Variant bharadvajasana: ga zitten met rechterbeen gebogen naar achteren; linkerbeen gebogen aan de voorzijde. Adem in en til bekken op en strek wervelkolom; adem uit en breng linkerschouder naar achter en draai hoofd naar rechts.
  10. Krokodil
  11. Savasana

Verdriet, angst en woede zijn emoties die dit jaar vaak voorbij komen. Hoe ga je daar dan mee om? Een eenvoudige oefening is de volgende. Ga makkelijk zitten in een meditatiehouding, op de grond of op een stoel. Of ga liggen. Doe je ogen dicht en richt je aandacht op je adem. Volg de in- en uitademing. Dan richt je je aandacht op je gevoelens en als dat moeilijke gevoelens zijn: ga na waar je het voelt in je lichaam. Misschien voel je ergens pijn in je lichaam of is het verkrampt of voelt het onprettig aan. Leg je handen op die plek en adem daar naar toe. Na een tijdje leg je je handen weer neer en richt je je aandacht weer op je adem en de in- en uitademing.

Yogales week van 19 oktober 2020 
Les 4

Meditatie; omgaan pijn en onprettige gevoelens; voelen in het lichaam en verzachten met je handen.
Losmaken en warm maken van het lichaam; 
Kleine boog; staan en arm over hoofd bewegen en doorademen. 
Krijgers
Virabdrasana 1-vs evenwicht: adem in armen omhoog in de eerste krijgershouding en adem uit pak de achterste been en trek knie naar de neus en neus naar de knie.
Vinyasa tarasana en ardha utkatasana: staan; adem in en maak lang en kom op de tenen. Adem uit buig door de benen, armen langs lichaam; adem in breng armen omhoog.
Vakrasana; wijdbeens zitten; vooroverbuigen
Vlinderen
Duif
Krokodil
Savasana